Vad händer efter att jag som företagare skapat en faktura?
Svar:
Tidigare var det vanligt att fakturan printades ut, sattes i en mapp och gavs åt bokföraren vid slutet av månaden. Bokföraren bokförde då manuellt pappersfakturorna. När kunden betalade så kryssade man av de fakturor som var betalda. En nackdel med detta system är att det lätt uppstår skillnader mellan kundfordringarna i bokföringen och i försäljningsreskontran. Det är också besvärligt att hålla kontroll på situationer där kunden betalat för lite eller för mycket.
Ett mycket effektivare sätt är att använda ett digitaliserat system, såsom yri.fi. Då behöver du inte printa ut någon pappersfaktura eller mejla den till din bokförare, utan fakturan kan bokföras direkt, eftersom faktureringen och bokföringen är ihopkopplade med varandra i systemet. När kunden betalar fakturan så kommer betalningen automatisk att synas i systemet och bokföringen, eftersom det går att integrera bankkontot också. På så sätt är det enkelt att följa med att kunderna faktiskt betalar sina räkningar också. Om kunden betalar fel summa så meddelar systemet om detta och situationen kan enkelt redas ut. Naturligtvis bokförs även kundernas betalningar automatiskt. På detta sätt så hålls både försäljningsreskontran och bokföringen i skick, och du sparar både tid och pengar!