Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun olen yrittäjänä laatinut laskun?
Vastaus:
Aikaisemmin oli tavallista, että lasku tulostettiin, laitettiin kansioon ja annettiin kirjanpitäjälle kuun lopussa, jonka jälkeen kirjanpitäjä syötti paperilaskut manuaalisesti kirjanpitoon. Kun asiakas maksoi, maksetut laskut yliviivattiin. Tämän järjestelmän haittana on, että kirjanpidossa ja myyntireskontrassa olevien myyntisaamisten välillä syntyy helposti eroja. Myös tilanteita, joissa asiakas on maksanut liian vähän tai liikaa, on vaikea hallita.
Paljon tehokkaampi tapa on käyttää digitalisoitua järjestelmää, kuten yri.fi, jolloin sinun ei tarvitse tulostaa paperilaskua tai lähettää sitä sähköpostitse kirjanpitäjällesi, vaan laskun voi postittaa suoraan kirjanpitoon, koska laskutus ja kirjanpito on kytketty toisiinsa järjestelmässä Kun asiakas maksaa laskun, maksu tulee automaattisesti järjestelmään, koska myös pankkitili on mahdollista integroida. Näin on helppo seurata, että asiakkaat todella maksavat laskunsa. Jos asiakas maksaa väärän summan, järjestelmä ilmoittaa asiasta ja tilanne on helposti selvitettävissä.Tietenkin asiakkaiden maksut kirjataan automaattisesti kirjanpitoon. Näin sekä myyntireskontra että kirjanpito pysyvät hyvässä kunnossa ja säästät sekä aikaa että rahaa!